top of page

t-mag IMO | TRANSMISSIONS XIV

Art is not a handicraft, it is the transmission of feeling the artist has experienced. Lev Tolstoj

Ravenna è una città sfuggente: ci siamo capitati tutti da ragazzini, per visitare le sue chiese, ammirarne i mosaici, esplorare le stradine del suo centro storico. Con il passare degli anni però, è diventata una meta sempre più difficile raggiungerla: sarà la sua collocazione un po' periferica, sarà la vicinanza con mete più celebri e celebrate (Bologna, Rimini, Venezia), sarà la proverbiale tranquillità della provincia.


Fatto sta che quando me la ritrovo davanti, uscendo sul piazzale della stazione in un pomeriggio di novembre, capisco subito che ho aspettato troppo: perché sono tante le cose per cui sarebbe valsa, e vale, la pena tornarci. Una di queste è sicuramente Transmissions, festival invernale che insieme al suo omologo estivo Beaches Brew (sulla spiaggia dell'Hana.Bi a Marina di Ravenna) costituisce il fiore all'occhiello di Bronson, l'Associazione Culturale guidata da Chris Angiolini che rappresenta un "unicum" nel territorio della musica di ricerca e dei nuovi suoni in Italia. A dirigerlo nel 2022 (il format prevede che ogni anno la curatela venga affidata da Bronson a un artista esterno) c'è Marta Salogni, producer italiana di base a Londra, fresca del lavoro per l'ultimo album dei Depeche Mode dopo aver lavorato con Björk, Bon Iver, Animal Collective, The xx e parecchi altri. A Ravenna ha chiamato a raccolta 13 artisti da 7 paesi, per una line-up al femminile: un intenso programma di live, aperto giovedì sera con l'attesissima esibizione della producer colombiana di Lucrecia Dalt e chiuso sabato dallo Special Ensemble, avvincente esperimento inedito diretto dalla stessa Salogni, che ha visto coinvolti insieme a lei sul palco Sam Shepherd (A.K.A. Floating Points), Miriam Adefris e Valentina Magaletti. Tra questi due, i momenti da ricordare a livello artistico sono tanti: dal suggestivo set della regina del drone elettro- acustico Kali Malone alle sorprendenti incursioni performative del duo BULLYACHE, progetto transdisciplinare protagonista del palinsesto "Off" del festival al MAR (Museo d'Arte della Città di Ravenna).


Ma qui, come in pochissimi altri casi, è il progetto che conta. Perché abbiamo sentito parlare tante (troppe) volte di boutique festival, eppure raramente abbiamo incontrato un caso che soddisfi tanti requisiti tutti insieme: a partire dalla location della manifestazione, che ha trovato nel Teatro Rasi, gioiello del centro cittadino realizzato negli spazi della duecentesca Chiesa di Santa Chiara e appena ristrutturato, il suo raffinato cuore pulsante.


Perché Transmissions è una boutique elegante, certo, ma sempre alternativa, curiosa e aperta, nella quale possono entrare tutti, e dove nessuno rischia di sentirsi a disagio: il giusto equilibrio tra il festival oscuro da nerd smanettoni e il posto dove bisogna assolutamente esserci (ma alla fine non capisci mai bene il perché).


Uno spazio raro, capace di generare intorno a sé una comunità multiculturale, aperta e sfaccettata che trae sostanza e nutrimento da una proposta eterogenea, curiosa e sempre positivamente imprevedibile.


ENG VERSION


Art is not a handicraft, it is the transmission of feeling the artist has experienced. Lev Tolstoj


Ravenna is an elusive city: we all went there as kids to visit its churches, admire its mosaics, and explore the narrow streets of its historic center. Over the years, however, it has become an increasingly tricky destination to reach: it may be its somewhat peripheral location, it may be its proximity to more famous and celebrated destinations (Bologna, Rimini, Venice), it may be the proverbial tranquillity of the province.

The fact is that when I find it in front of me, coming out onto the station forecourt on a November afternoon, I immediately realize that I have waited too long: because there are so many things for which it would have been and is worth coming back to. One of these is Transmissions, a winter festival that, together with its summer counterpart Beaches Brew (on the beach at Hana. Bi in Marina di Ravenna), constitutes the flagship event of Bronson, the Cultural Association led by Chris Angiolini that represents a 'unicum' in the territory of research music and new sounds in Italy.

Directing it in 2022 (the format envisages that each year the curatorship will be entrusted by Bronson to an external artist) is Marta Salogni, an Italian producer based in London, fresh from her work on the latest album by Depeche Mode after having worked with Björk, Bon Iver, Animal Collective, The xx and several others. In Ravenna, she called together 13 artists from 7 countries for an all-female line-up: an intense live program that opened on Thursday evening with the eagerly awaited performance of Colombian producer Lucrecia Dalt and closed on Saturday with the Special Ensemble, a compelling new experiment directed by Salogni herself, which saw Sam Shepherd (A.K.A. Floating Points), Miriam Adefris and Valentina Magaletti join her on stage. Between these two, there were many moments to remember on an artistic level: from the evocative set of the queen of electro-acoustic drone Kali Malone to the surprising performative incursions of the duo BULLYACHE, a transdisciplinary project starring in the festival's 'Off' program at the MAR (Ravenna City Art Museum).

But here, as in very few other cases, the project counts. Because we have heard many (too many) times about boutique festivals, yet rarely have we encountered an issue that meets so many requirements all at once: starting with the location of the event, which has found its refined beating heart in the Teatro Rasi, a jewel of the city center built in the spaces of the thirteenth-century Church of Santa Chiara and recently renovated.

Because Transmissions is an elegant boutique, indeed, but always alternative, curious, and open, where everyone can enter and where no one risks feeling uncomfortable: the right balance between the obscure festival for geeky nerds and the place where you absolutely must be (but in the end you never quite understand why).

A rare space capable of generating around it a multicultural, open, and multifaceted community that draws substance and nourishment from a heterogeneous, curious, and always positively unpredictable proposal.

bottom of page